著作權含人格權及著財權

著作財產權存續期間之畫作需加購授權(或可自洽 達志影像授權

著作權是一個統稱的權利概念,這種權利是分別由著作的產生和製作產生後的價值二種不同角度出發,再根據著作人的人格、思想產生著作和著作產生後的經濟價值而設計得出的不同,分為著作人格權的保護及著作財產權的保護。

著作人格權的保護對象為「著作人」本身的名譽、聲望及人格利益,也可以說這是只有著作人本人才享有的保護,法律上對這種權利稱之為「一身專屬權」。
所以,著作人格權不可以讓與給他人或由子孫繼承。在這樣的概念推演下來,著作人格權就當然包含了著作人基於自己意志決定的公開發表權(作者有權決定是否讓作品公諸於世)、姓名表示權(作者有權利要求作品上表示或不表示其姓名)、禁止不當修改權等等。
因此,我國的著作權法第18條規定:「著作人死亡或消滅者,關於其著作人格權之保護,視同生存或存續,任何人不得侵害。但依利用行為之性質及程度、社會之變動或其他情事可認為不違反該著作人之意思者,不構成侵害。」
又著作人格權是基於尊重著作人本身人格以及著作精神的永續,法律當然就不能限制著作人格權的受保護期間,即使著作人死亡後,他在生前享有的著作人格權仍然繼續受保護。

我們以羅浮宮的名畫「蒙娜麗莎」為例,作者李奧納多.達文西雖然於1519年逝世,但該畫作至今仍受著作人格權的保護,不管達文西距離現在已隔幾個世紀,如果我們把「蒙娜麗莎」的作者改為張大千,就是侵害了達文西的著作人格權。


The right to control the copying, distributing, performing, displaying, and adapting of works ( including paintings, music, books, and movies ).The right belongs to the creator, or to persons employing the creator, or to persons who buy the right from the creator.The right is created, regulated, and limited by the federal Copyright Act and by the Constitution.
The symbol for copyright is c. The legal life ( duration ) of a copyright is the author s life plus fifty years, or seventy-five years from publication date, or one hundred years from creation, depending on the circumstances.

For a literary or artistic work that has no economic rights or for which the economic rights have been extinguished, a plate maker who arranges and prints the said literary work, or in the case of an artistic work, a plate maker who photocopies, prints, or uses a similar method of reproduction and first publishes such reproduction based on such original artistic work, and duly records it in accordance with this Act, shall have the exclusive right to photocopy, print, or use similar methods of reproduction based on the plate.

The rights of the plate maker shall subsist for ten years from the time the plate is completed.The last day of the term of protection referred to in the preceding paragraph shall be the last day of the last year of such term.Assignment or placement in trust of plate rights shall not be effective against third parties unless it has been recorded.The regulations governing recordation of plate rights, recordation of assignment, recordation of trust, and other requisite matters shall be prescribed by the competent authority.

著作財產權則是重視「著作」本身經濟上財產價值利用權利的保護,也就是把著作用來複製、販賣等賺取經濟價值權利的保護。著作財產權和著作人格權的不同在於,著作財產權是可以讓與或繼承給著作人以外之第三人。
為了產生經濟利益,在法律上,著作財產權自然就衍生出下面各式各樣的權利,如:重製權、改作權、編輯權、出租權、散布權、公開播送權、公開傳輸權、公開口述權、公開上映權、公開演出權、公開展示權等。也因為著作財產權是可以用經濟價值衡量的,因此著作權法對於著作財產權的保護期間就會加以限制,保護期間屆滿後,原來受保護的著作就成為大家的共同文化財產,每個人都可以利用。
我國的著作權法第30條規定:「著作財產權,除本法另有規定外,存續於著作人之生存期間及其死亡後50年。著作於著作人死亡後40年至50年間首次公開發表者,著作財產權之期間,自公開發表時起存續10年。」、著作權法第32條也規定:「別名著作或不具名著作之著作財產權,存續至著作公開發表後五十年。但可證明其著作人死亡已逾五十年者,其著作財產權消滅。前項規定,於著作人之別名為眾所周知者,不適用之。」

我們同樣用羅浮宮名畫「蒙娜麗莎」為例,李奧納多.達文西在1519年逝世,已逝世超過50年,則「蒙娜麗莎」不再受著作財產權的保障。任何人都可以將「蒙娜麗莎」再重製、改作、編輯、散布,如將創作「蒙娜麗莎」的複製畫並公開販售予他人,在這種情況下,是不會侵害達文西的著作財產權。

是以引用網站內屬公共財的圖文資料做為非營利用途者,只需注明出處即可;本畫廊基於對著作人之尊重及對著作權之保護,在享有著作財產權存續期間的畫作,恕不接受訂製。

杰論法律事務所 執行長   陳清怡 律師  /  陳韋辰 律師 撰寫